czwartek, 12 listopada 2015

Studia w Niemczech, i co dalej?

Dzisiejszy post jest postem stricte informacyjnym. Postanowiłam przedstawić wam coś użytecznego, a nie tak jak większości moje personalne wędrówki lub wypady. Jednak nie martwcie się nie zawsze tak będzie ;) Na pewno, wkrótce pojawi się kolejny ciekawy post!
Pierwsze co przychodzi człowiekowi do głowy to gdzie ja po maturze mam iść na studia? Zostać w Polsce, czy wyjechać? Jak już decydujemy się na wyjazd to przeważnie do Anglii. Powodem jest pewnie to, że język angielski zna każdy. Jednak tutaj jestem ja. I powiem wam, że po angielsku można studiować nie tylko w Wielkiej Brytanii. Otóż w Niemczech także. Jednak zacznijmy od początku.

Studiowanie w Niemczech to nic bardziej prostego. Pierwsze co należy zrobić to napisać swoje CV. Nie wszystkie uczelnie tego wymagają, jednak zawsze lepiej to wygląda. Najważniejsze w CV to odpowiednio się przedstawić. Tak by to ciebie wybrali. Jako, że kierunki angielskie są tu bardzo popularne, musimy pokazać także idealne świadectwo maturalne. Czyli konkurencja wielka szanse małe. 
Dlatego nie ma co się zniechęcać tylko patrzeć pod innym kontem. W Niemczech są dwa nabory na semestr letni i zimowy. Jako, że nasza matura jest oddawana za późno, mamy bardzo małe szanse by dostać się na semestr zimowy od października. Jednak wszystko zależy od uczelni, bo niektóre przyjmują studentów dopiero w listopadzie. 
Kolejnym krokiem jest wybranie kierunku. Mamy do wyboru kierunki otwarte. To są te kierunki na, które dostaniesz się w 100% i wymagana znajomość języka niemieckiego to poziom A2. Czyli prawie tyle co nic. Druga opcja wyboru to kierunki zamknięte. Tak zwane elitarne. Tam musisz wykazać się już o wiele lepszą znajomością języka. Minimum to poziom B2. Jednak jak tam się dostać? Otóż w Niemczech jest system, iż każdy kto ma maturę ma prawo do studiów takich jakie chce. Dlatego istnieje system czekania. Im dłużej czekasz tym większe szanse masz, że przyjmą cie na wymarzony kierunek. Niestety problem jest taki, że czasami trzeba czekać nawet 2 lub 3 lata. 
Kolejnym plusem studiowania w Niemczech jest to iż przez pierwsze 3 lata robisz Bachelor degree, po zakończeniu tych 3 lat możesz już iść do pracy. A w między czasie możesz robić Mastera i to nie KONIECZNIE TAM GDZIE STUDIOWAŁEŚ. Czyli nie jesteśmy uwiązani do uniwersytetu. 
System studiowania w Niemczech jest bardzo przyjazny dla studentów. Nie musisz użerać się z nikim, system nauczania jest przyjemny. I nie wymaga od ciebie miliardów godzin siedzenia nad książkami. Internetowe biblioteki są chyba również wielkim plusem. Jako student między narodowy dostaje się wiele pomocy od uczelni, państwa. A wszystko po to aby zatrzymać cię w Niemczech. 
Mam nadzieje, że tak długi post nie zanudził was a pomógł. Zamieszczam pod spodem linki do portali, które pomogą wam jeszcze bardziej. 






Zdjęcia zostały wykonane iPhone 6

7 komentarzy:

  1. Bardzo chciałabym studiować za granicą, obecnie studiuje w Polsce, ale marzy mi się kiedyś Londyn. ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Londyn jest świetnym miejscem, ja na początku składałam papiery do Szkocji z racji tego że jest tam taniej niż w Londynie. Jednak Niemcy też są dobrym wyborem, nie masz tak dużej zależności od uczelni i wykłady są bardzo luźno dostosowane do tego jaką masz sytuacje. Istnieje nawet możliwość studiowania w domu i jeżdżenia na najważniejsze wykłady i zaliczenia na uczelnie. Polecam. Poza tym marzenia się spełniają trzymam kciuki by ci się udało studiować w Londynie :*

      Usuń
  2. Wygląda to naprawdę fajnie. Uczelnia otwarta i nastawiona na studenta, świetna wydaje się ta elastyczność co do sposobu studiowania i indywidualnego dostosowania do jednostki. Ja wprawdzie studia mam już za sobą, ale jak ktoś jeszcze stałby przed wyborem studiów, zna język i ma możliwości to naprawdę warto rozważyć studiowanie w Niemczech :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Studia w Niemczech są bardzo dobrą alternatywą, poza tym nie są aż tak pochłaniające jak w Polsce. Nie traci się czasu na naukę tego co jest nie potrzebne tylko po pierwszym pół roku już robi się to co jest nam faktycznie potrzebne. A druga sprawa to stawiają tu na praktykę a nie na wkuwanie na pamięć. Także opcja warta uwagi. Zresztą wiele polaków ma problem z uznaniem dyplomu polskiego przez pracodawców zagranicznych, bo nasze uczelnie nie są, aż tak wysoko notowane na świecie. Osobiście uważam, że warto zaryzykować i postawić na studia za granicą. Nie tylko ze względu na dyplom a nawet i perspektywy, jakie przed nami się otwierają. Poza tym znalezienie pracy jako student tutaj to nic prostszego. Wkrótce przygotuje posta o tak zwanych "mini job" dla studentów, jak wyglądają zarobki, i o tym na czym można oszczędzić a na czym nie :)

      Usuń
  3. Pamiętam ze studiów jakie to było frustrujące jak trzeba było przebrnąć przez przedmioty nie do końca powiązane z kierunkiem i ciągłe zastanawianie się "czy to w ogóle przyda mi się w życiu?" Jestem wprawdzie dopiero rok po studiach, ale do tej pory nie miałam okazji wykorzystać wiedzy zdobytej na pierwszym roku moich studiów gdzie przedmioty, które się pojawiały bardzo mnie zadziwiały i zastanawiałam się co ja tak naprawdę studiuję. A praktyka, o której wspominasz to ogromny plus bo po studiach już będzie się miało doświadczenie i pracodawcy na pewno przychylnie na to spojrzą nie tylko w Niemczech, ale i w Polsce jeśli ktoś po studiach będziesz jeszcze chciał wrócić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak studia tu pod wieloma względami są bardzo dobrze zorganizowane. Osobiście powiem, że powrót do Polski jak dla mnie nie wchodzi w grę. Chyba, że coś się zmieni… Ale na to trzeba będzie długo poczekać. ;)

      Usuń
  4. Ja na razie wybieram się na studia do Wrocławia. Kierunek administracja http://www.prawowroclaw.edu.pl/oferta/3-letnie-studia-administracja/. Planuję jednak wyjazd na Erazmusa do Niemiec. Biorąc pod uwagę, że jest to dość blisko od Wrocławia to tym bardziej mnie to zachęca:D.

    OdpowiedzUsuń